ГалоўнаяНавіныБлог прафесійнага чытача
Вясёлы клоўн
Унікальную кнігу пра фальклор выдадуць у Беларусі

Любоў і нянавісць разам: аповесць “Дзве душы” Максіма Гарэцкага

Любоў і нянавісць разам: аповесць “Дзве душы” Максіма Гарэцкага
Іншыя Навіны

Маргарыта Латышкевiч

Людзі, сутыкаючыся з грандыёзнымі вехамі гісторыі, апынаючыся ў эпіцэнтры падзей, заўжды прагнуць асэнсавання. “Іншыя натуры, каб жыць далей і мець нейкі спакой, чуюць пільную патрэбу ў яснасці і добрай цямнасці ўва ўсім, што ёсць навакол”, – пісаў Гарэцкі, называючы такую ўласціваць характэрнай для славян. І ягоная аповесць “Дзве душы”, створаная ў 1919 годзе, па сваёй сутнасці і з’яўляецца спробай асэнсавання рэвалюцыі і разбурэння колішняга ладу жыцця.

Чым падобныя Ігнат Абдзіраловіч і Грыгорый Пячорын і чаму аповесць Гарэцкага змагла натхніць беларускіх філосафаў – давайце разбірацца.

Сам па сабе твор невялікі, усяго дваццаць тры раздзелы. У самым першым аўтар дае нам зачын і перадгісторыю цэнтральнага героя. І зачын гэты, па вялікім рахунку, досыць меладраматычны: вось жонка пана Абдзіраловіча імкнецца, як выявіцца пазней, да ўласнай смерці, вось сяляне, помсцячы, нападаюць на экіпаж пана, забіваючы нявінную жанчыну. А вось мамка Малання, “ціхая, маўклівая, але разумная і рахманая”, з’яўляецца ў панскім доме разам з уласным сынам Васілём. Гарэцкі, спяшаючыся расставіць усе ўмоўныя фігуры перад сюжэтнай “партыяй”, дае нам некалькі досыць грубых штрыхоў, што паківаюць на падмену дзяцей. Таму пазнейшае прызнанне мамкі асабліва не шакіруе – мы, што называецца, ведалі ўсё ад пачатку, сумняваўся і вагаўся толькі герой.

Ці можна, аднак, гэта ставіць у правіну аўтару? Думаю, не. Справа ў тым, што Гарэцкі, пішучы па гарачых слядах гістарычных падзей, хацеў стварыць не “закручаны” сюжэт, а цэлую галерэю чалавечых тыпаў, якіх вынесла на паверхню рэвалюцыйная хваля або нават створаных рэвалюцыяй. Ігнат Абдзіраловіч, дарэчы, у гэты шэраг тыпаў палымяных змагароў за Бацькаўшчыну, прыхільнікаў “белага руху” або авантурыстаў не ўпісваецца.

Ён “ціхі думаннік”, неабходны аўтару, хутчэй, як фокусная кропка, пункт погляду, чым паўнавартасны персанаж. Абдзіраловіч назірае, шукаючы “яснасці” ў падзеях вакол сябе. Шукае кахання, але не дабіваецца яго. Шукае Бацькаўшчыны, але не ідзе ні за беларускімі адраджэнцамі, ні за іх ідэйнымі праціўнікамі. Раздвоены, расслаблены, “мяккацелы”, Абдзіраловіч не можа выбраць бок, не можа быць прыняты ані аднымі, ані другімі ды і, да пары, асабліва не прагне гэтага. Згадаем хаця б паказальны эпізод, калі Ігнат падвозіць вучня-аратара на станцыю і заўважае, напалову шчыра, думаецца, што Радзімаю лічыць зусім не Беларусь, а ўсю Расію. Гарэцкі кажа пра свайго героя: “…быў сам несвядомы і хоць горача любіў бацькаўшчыну, але з якоюсь недавернасцю думаў аб руху адраджэння, аб якім некалі чуў краем вуха”.

У пэўным сэнсе гэтая адасобленасць персанажа набліжае яго да Грыгорыя Пячорына, да тыпажа “лішняга чалавека”. Гарэцкі, добра знаёмы з рускай літаратурай, не мог не думаць пра гэтае падабенства, выпраўляючы свайго Абдзіраловіча на лекаванне ў Пяцігорск. Тут жа прысутнічае і гісторыя нешчаслівага кахання да Алі. Гісторыя, трэба сказаць, досыць традыцыйная для рускай раманнай прозы канца ХІХ стагоддзя. Багатая спадчынніца, заможны князь-сапернік, бедны прапаршчык, пазбаўлены маёнтка “грозным, няправедным бацькам”. Гарэцкі, аднак, гэты банальны любоўны трохкутнік распрацоўвае ў сваім ключы. Каханне да Алі ўва многім толькі нагода, выпрабаванне, спосаб яшчэ раз падкрэсліць экзістэнцыяльны крызіс, які перажывае Абдзіраловіч. “Душа дваілася. Адна палова несказанна плакала і жалілася на другую, нашто яна мучыць яе падманкамі. І калі ён троху выстагнаўся, казала: «Уцячы, уцячы...»”.

Супрацьлеглыя пачуцці перамешваюцца ўнутры героя, і часта эмацыйнае і рацыянальнае ў ім трагічна супярэчыць адно аднаму. “Вёска... Я ж яе люблю, але дзіўною любоўю... З балючай чуласцю не знашу, калі цяпер лаюць і ганяць яе за прагавітасць і папікаюць цямнотаю і дурасцю. Але ў глыбакосцях душы свае… сам бязлітасна ганьбую й папікаю, складаючы ўсё ў сваім схварэлым сэрцы. Люблю і ненавіджу разам”. Ці не падобная гэтая “дзіўная любоў” Абдзіраловіча да перажыванняў лірычнага героя верша Лермантава:

Люблю отчизну я, но странною любовью!
Не победит её рассудок мой…

І для Пячорына, і для Абдзіраловіча месца ў новым грамадстве няма, але, натуральна, з розных прычын. Аднак Абдзіраловіч сваю “непрыкаянасць” перажывае з пакутамі, як пакутуе і ад душэўнай раздвоенасці, шукаючы адказу на пытанне “што галоўнае”. Зрэшты, калі падумаць: ці не з’яўляецца гэты вобраз адбіткам грамадства, па жывому раздзёртага сацыяльным і ідэйным крызісам? А словы, якія Гарэцкі ўкладае ў вусны свайму герою на сходзе беларусаў у Пяцігорску, ці не словы то самога аўтара, ягоны ўласны заклік:

– Яно ёсць, гэтае змаганне, яно павінна быць! Хто яго не прызнае, той не ведае холаду, голаду… Падзівуйцеся на сябе і ўздумайце, што было!

Асэнсаванне “таго, што было” прыходзіць да людзей праз творчасць. Таму Гарэцкі і згадвае “беларускую вёску, што чакае паэта”. Таму Ірына Сакавічанка, якая “сеяла беларускую свядомасць сярод сялян і сялянскай інтэлігенцыі”, чытае з паплечнікамі вершы Коласа, Купалы і Багдановіча. Творы арганічна ўплятаюцца ў канву аповеду, становяцца яго часткай – як сталі часткай беларускай народнай свядомасці. Часткай новага свету, народжанага рэвалюцыяй.

А старому свету з усімі сваімі паплечнікамі суджана, у рэшце рэшт, памерці, вызваліўшы дарогу новаму:

Чорны мурашнік людзей з чырвонымі штандарамі, з грознымі напісамі рынуў па вуліцы. Далёка там плыла адчыненая труна з нябожчыкам – на плячох у работнікаў, а следам гутаўся катафалк. Гукі марша ўсё дужэлі і бальней хапалі за душу засмучона-паважным, наканованым”.

Вось #такое_чытво.

Адшукаць кнігу дапаможа электронны каталог Нацыянальнай бібліятэкі Беларусі.

Чытайма разам!

Матэрыял падрыхтаваны аддзелам суправаджэння інтэрнэт-партала.

Навіны

Канцэрт-прэзентацыя нотных зборнікаў братоў Моніных

1 Кас 2024

1 кастрычніка ў бібліятэцы адбыўся канцэрт-прэзентацыя аўтарскіх нотных зборнікаў Мікіты і Юрыя Моніных (ДУДА “Дзіцячая музычная школа мастацтваў № 1 г. Брэста”) пры ўдзеле Вольгі Хаванскай (канцэртмайстар, ДУА “Гімназія № 17 г. Мінска”).

Навіны Нацыянальнай бібліятэкі Беларусі

Юбілей таленавітага спецыяліста ў галіне бібліятэчнага краязнаўства

2 Кас 2024

2 кастрычніка спаўняецца 90 гадоў з дня нараджэння Рымы Міхайлаўны Чыгіровай – вядомага бібліёграфа, галоўнымі навуковымі інтарэсамі якога былі вывучэнне беларускага бібліяграфазнаўства і краязнаўчай дзейнасці айчынных бібліятэк.

Па старонках беларускага календара

Удзел у канферэнцыі “Перспектывы развіцця турызму ў сучасных умовах: сусветныя тэндэнцыі і рэгіянальныя кантэксты”

30 Вер 2024

27 верасня супрацоўнікі Нацыянальнай бібліятэкі Беларусі ўзялі ўдзел у IV Міжнароднай навукова-практычнай канферэнцыі “Перспектывы развіцця турызму ў сучасных умовах: сусветныя тэндэнцыі і рэгіянальныя кантэксты”.

Навіны Нацыянальнай бібліятэкі Беларусі

Шчасце – служыць дабру

1 Кас 2024

Юбілейная кніжная выстаўка “Шчасце – служыць дабру”, прысвечаная 80-годдзю беларускага пісьменніка Зіновія Прыгодзіча, праходзіць з 1 кастрычніка па 4 лістапада ў зале беларускай літаратуры (пам. 205).

Кніжныя выстаўкі

Актуальныя пытанні метадычнай дзейнасці бібліятэк

30 Вер 2024

25 верасня на базе Мінскай абласной бібліятэкі імя А.С. Пушкіна адбылася абласная нарада “Актуальныя пытанні метадычнай дзейнасці бібліятэк” для работнікаў метадычнай службы публічных бібліятэк Мінскай вобласці.

Навіны Нацыянальнай бібліятэкі Беларусі

Паднябесная імперыя: Кітай учора і сёння

1 Кас 2024

1 кастрычніка Кітайская Народная Рэспубліка адзначыць юбілейную дату – 75 гадоў з дня ўтварэння краіны. Да гэтай знамянальнай падзеі ў Кітайскім цэнтры кнігі (пам. 207g) з 1 кастрычніка па 28 лістапада будзе экспанавацца тэматычная кніжная выстава “Паднябесная імперыя: Кітай учора і сёння”.

Кніжныя выстаўкі

Узрост восені – цудоўны

1 Кас 2024

З 1 кастрычніка па 12 лістапада ў зале дакументаў міжнародных арганізацый (пам. 207а) адкрыта тэматычная кніжная выстава “Грамадства для ўсіх узростаў”, прысвечаная Міжнароднаму дню пажылых людзей.

Кніжныя выстаўкі

Бібліятэкарам